Kirjoittaminen selvästi vähenee entisestään. Töissä olo vie aikaa ja energiaa, asia tuntuu niin itsestään selvältä ja ongelmia ei ole. Siinä varmaan keskeiset syyt. Mitään varsinaista sisäistä taistelua ei ole ollut. Tai no, hieman se nostaa aina päätään kun luen jotain ”Atkins tappaa” tai ”VHH ruokavaliota noudattavilla normaalia enemmän sydän- ja verisuonitautikuolleisuutta”. Mutta rauhoitun kun luen vastakkaista tietoa. Eli Atkins ei tapa ja VHH ei lisää sydänongelmia.

Tilanne: viime viikon maanantaina se sitten tapahtui, vihdoin ja viimein alle 80 kiloa ja ihan reilustikin eli 78.9. JIPPIII!!! Eli pudotusta edelliseen mittaukseen 1.6 kiloa, mutta siinähän oli muutamien viikkojen ajan ollut myös plussaa edelliseen alhaisimpaan eli tasaan 80 kiloon. Hyvä, hyvä J Tämän viikon maanantaina tilanne sama eli 78.9. Rasvan lisäämistä en ole aloittanut koska tuo edellinen punnitus oli niin hyvä eli seurailen tilannetta ja päätän myöhemmin. Kävin itseasiassa tänäänkin vaa'assa vaikka ei ole punnitus päivä ja paino 500 grammaa vähemmän kuin maanantaina.  

Eilen olin lääkärillä ja sain tulokset. Etummaiset luvut nyt, takimmaiset (suluissa) neljä vuotta sitten (eli ei siis ihan vertailukelpoinen koska ei juuri ennen karppauksen aloitusta).

KOL 5.9 (4.3)
HDL 1.3 (1.2)
LDL 3.8 (2.7)
Trigly 2.3 (2.4)

Tässä keskustelu lääkärin kanssa, L=lääkäri, M=minä

L: Kyllä tuo kokonaiskolesteroli ja huono kolesteroli ovat nyt liian korkeat. Pitäisi alle viiteen saada tuo kokonaiskolesteroli. Mutta kun tuo hyvä on tarpeeksi korkea niin en nyt alkaisi lääkitsemään vaan olisi tärkeää vähentää rasvoja ruokavaliossa.

M: Joo, mutta kun mä nyt syön vähähiilihydraattisesti eli sitten tulee sitä rasvaa enemmän, ja olen sillä pudottanut painoa niin eikö se ole hyvä.

L: Niin, kyllä, onhan se painonpudotus hyvä riippumatta menetelmästä, mutta rasvaa pitäisi tällaisella kolesterolilla välttää ettei tarvitse lääkitystä aloittaa. Se että tuo triglyseridit on koholla voi juuri liittyä siihen että olet laihduttanut, joten siitä ei kannata huolestua. Mutta kun tuo LDL on koholla niin sydän- ja verisuonitautien ehkäisyksi pitäisi rasvan käyttöä vähentää.

M: Mutta kun mulla ei ole muita riskitekijöitä niin …

L: No sitähän me ei voida tietää. Jos vaikka siellä sinun aivoissa on jo joku suoni melkein ummessa niin nyt jos jatkat rasvan syöntiä niin ei voida tietää jos se menee umpeen ja halvaannut tai kuolet

M: Aha (järkyttyneenä tuosta puheesta, mä olen 40 v ja terve, suvussa ei aivoinfarkteja) … mutta en kuitenkaan ole nyt vaihtamassa ruokavaliota, koska haluan vielä pudottaa painoa. Eikö me voitaisi ottaa nää arvot uudestaan puolen vuoden päästä ja jos edelleen näyttää huonolta niin lupaan sitten muuttaa ruokavaliota.

L: No jos me molemmat ollaan silloin hengissä (hymyilee ja koskettaa mua olkapäähän). Tärkeää on että tiedät riskin ja jos teet tietoisen päätökseen niin … Mutta tehdään nyt niin että käyt labrassa ennen joulua uudelleen ja katsotaan sitten.

Että sellaista eilen. Olen nyt sitten kuolemassa ilmeisesti aivoinfarktiin lähimpien kuukausien aikana. Ilmoitin eilen äidilleni ja miehelleni syyn jos kuolla kupsahdan. Heh J Mä osaan tälle vähän nauraakin mutta olihan tuo nyt aika hurjaa pelottelua. Kuitenkin mun riski kaikkiin verisuonisairauksiin, diabetekseen yms pienenee huomattavasti laihduttamisen seurauksena, joten nuo hieman koholla olevat kolesterolit ei mun mielestä kuulosta ihan kamalalta.

Tällä mennään, näin jatkan. Mutta tosiaan lupasin että jos tilanne pahenee joulukuuhun mennessä niin muutan ruokailutapaani. Saa nähdä miten minun käy J Palailen taas jossain vaiheessa.